کودک پلیسی بسیار اهمیت دارد | در ۳۰ کیلومتری مقصد سرعت را کم کنید، احتمال تصادف بالاست
به گزارش همشهری آنلاین، دکتر محمداسماعیل قیداری، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نشست خبری پویش ملی ایمنی و سلامت سفر با بیان این که «نه به تصادف» یعنی نه به مرگ بیان کرد: سومین عامل مرگ ناشی از تصادفات است و مساله مهم این که مرگ ناشی از تصادف بیشتر در قشر فعال جامعه رخ میدهد. تصادف از جهت مرگ شاخص مهمی است و از جهت عوارض مرگ که مسائل اجتماعی و اقتصادی است تبعات زیادی برای جامعه به دنبال دارد.
او به معلولیتهای ناشی از تصادفات هم اشاره کرد و گفت: تصادف باعث معلولیت هم میشود. البته در بیماریهای دیگر هم معلولیت به دلیل از دست دادن توان بیمار را داریم یا ممکن است عضوی از بیمار قطع شود یا در بیماری قلبی توانایی عملکردی فرد کاهش پیدا کند اما در تصادفات فرد قطع نخاعی مسائل مهمی را برای خودش جامعه و خانواده رقم خواهد زد از دست دادن زیبایی یا قطع عضو ناشی از تصادف تبعات روحی روانی مهمی هم برای فرد دارد.
قیداری ادامه داد: دومین نکته این که پیشگیری در سرطان و بیماریهای قلبی نقش دارد اما نه به اندازه تصادف که در این حوزه میتواند موثرتر و راحتتر باشد. ما علل تصادف را میدانیم اگر آن را حل کنیم عوارض تصادف کمتر خواهد شد. تقریبا به طور متوسط سالانه ۲۰ هزار مرگ ناشی از تصادف داریم که رقم و متوسط ۱۰ سال اخیر هم ۱۷ هزار نفر مرگ است. این عدد برای ما قابل قبول نیست. به همین دلیل پویش نه به تصادف بسیار مهم است و اگر آگاهسازی کنیم هدفگذاری کاهش ۸ درصدی مرگ و میر در یکسال اول شدنی است. کاهش این اعداد، هم ممکن است و هم دشوار چون فاکتورهای متعددی در آن نقش دارد. مهمترین فاکتور عامل انسانی است و بعد هم بحث جاده و اتومبیل.
به گفته قیداری مرگ یک نفر بر اثر تصادف ۱۸ میلیارد تومان هزینه دارد و این به جز عوارض روحی و آسیبهای دیگر به خانوادههاست.
این مسئول به آمادگی بیمارستانها برای حوادث ترافیکی اشاره کرد و گفت: اورژانس پیش بیمارستانی و اورژانس بیمارستانی را داریم. در بخش اول به شکل ۲۴ ساعته آمادهباش هستیم و بیمارستانهای حوزه دانشگاه هم آمادگی پذیریش مصدومان را دارند. اما نقش مردم مهمتر است و میتوانند کاری کنند که گذرشان به ما نیفتد، آمار مرگ بیماران ترومایی که با اورژانس به بیمارستان منتقل میشوند در کل دنیا بالاست. پزشکان مقیم داریم و متخصصان هم به شکل آنکال در دسترس هستند، ما در خدمت رسانی برای بیمار مصدوم هیچ مشکلی نداریم و برنامه ریزی ما به گونهای است که بیماران در اسرع وقت خدمات را دریافت کنند.
قیداری درباره آمار مصدومان حوادث ترافیکی در نوروز ۱۴۰۳ بیان کرد: سال گذشته در حوزه دانشگاه شهید بهشتی از ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۷ فروردین امسال ۱۲۳۳ مصدوم حوادث رانندگی با آمبولانس به بیمارستانهای تابع دانشگاه منتقل شدند؛ یعنی روزانه ۵۹ نفر . از ۱۸ فروردین تا ۱۸ بهمن امسال هم ۲۱ هزار و ۵۵۲ مصدوم ترافیکی داشتیم که روزانه ۶۵ نفر میشود. این نشان میدهد مصدومانی که در ایام نوروز منتقل شدهاند نسبت به ایام دیگر کمتر بوده است.
این مسئول به دو تحلیل در این باره اشاره کرد و گفت: اکثر تصادفات در سی کیلومتری مقصد است. در شروع سفر فرد هوشیارتر است و خستگی کمتر دارد، اما در انتهای مسیر عجله برای رسیدن دارند و خسته هستند. تحلیل دیگر این که مصدومان موتورسیکلت کمتر میشود. دو درس داریم موتورسیکلت ناامن و خطر تصادف بیشتر است و همچنین پرهیز از عجله در سفر مهم است و نزدیک مقصد باید سرعت را کمتر کرد.
البته به تاکید قیداری، یک روزه و یکساله نمیتوان مشکل جاده را حل کرد و کیفیت ماشین را افزایش داد. البته در برنامه درازمدت با رشد اقتصادی کشور این مشکلات رفع خواهدشد اما چیزی که دست خودمان است، ایمن رانندگی کنیم، سرعت بالا نریم و سبقت بیجا نگیریم.
این مسئول در پیامی به کودکان هم تاکید کرد: آنها نقش مهمی در مدیریت والدین دارند و بیشترین صدمه در تصادف هم به آنها وارد میشود چون بیسرپرست میشود. به همین دلیل کودک پلیسی بهترین کار استو هر زمان والدینشان تند رانندگی کردمد، به آنها هشدار دهند