استانها > خراسان جنوبی

کشاورزان این منطقه زعفران را به چشم عروس می بینند + جزئیات


همشهری آنلاین – زهرا حمیدی: در خراسان جنوبی نیز مانند دیگر مناطق ایران کارهایی مانند قالی‌بافی، بام اندود کردن و کار در زمین کشاورزی، هر یک کارآوای ویژه خود را دارند و اقتضائات هر فعالیتبر موسیقی کارآوای آن نیز اثرگذار است. این کارآواهاکه همگی شکرگزاری و مدد خواستن از معبود و اهل‌بیت (ع) را در خود پنهان دارند، در واقع انرژی لازم را برای کارهای سخت زمان قدیم که اغلب جسمی و نیازمند قوای زیادی بود فراهم می‌آوردند. آواهایی که به یک زبان مشترک در یک کار به‌خصوص تبدیل شده بودند و حال میراثی ارزشمند از گذشتگانی هستند که کار حلال همراه با سختی را به‌راحتی زمان ترجیح می‌دادند.

نقشه‌خوانی، کارآوای ثبت شده

هنر فرش‌بافی در خراسان جنوبی قدمتی ۷۰۰ ساله دارد؛ هنری که در کنار خود کارآوایی به نام نقشه‌خوانی را هم خلق کرده است. جالب اینکه کارآوای قالیباقی این منطقه که با گویش و زبان ویژه‌ای به نسل‌های مختلف منتقل شده است، با عنوان «دانش و فن بومی و سنتی نقشه‌خوانی قالی» در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده.

ماجرا هم از این قرار بوده که از یک سو نوجوانان و کودکان منطقه که در کار بافت مشارکت داشتند به دلیل نداشتن سواد نقشه‌خوانی نیاز به ابداع روشی برای آموزش نقشه داشتند و از سوی دیگر خوش‌آهنگ شدن و موزون بودن کلمات و اصوات می‌توانست در سرعت‌بخشی به یادگیری کودکان و حفظ سریع کلیدهای نقشه‌خوانی کمک کند.

کارشناس میراث فرهنگی و فرهنگ عامه خراسان جنوبی با بیان اینکه کارآواهایمرسوم در همه حوزه‌ها ضمن ایجادیک فضای فرح‌بخش و رفع خستگی بر کیفیتو سرعت کار هم اثر می‌گذاشتند به همشهری می‌گوید: موسیقی کار در حین قالی‌بافییکی از کارآواهای مهم خراسان جنوبی است. در یک کارگاه قالی‌بافی، استاد نقشه را می‌خواند و رنگ‌ها را نام می‌برد. بقیه شاگردان این نقشه را می‌بافتند و ذکر این رنگ‌های قالی به‌صورت آهنگینبه خصوص در روستاهای بیرجند جریان داشت.

حسن رمضانی می‌افزاید: در گذشته که قالی‌بافیهمچنان جز مشاغل خراسان جنوبی بود و رونق بیشتری از امروز داشت در کوچه‌ها صدای غالب صدای استادکار قالی‌بافی بود که نقش را آهنگین و موزون می‌خواند و شاگردانی که به دنبال او تکرار می‌کردند. این تکرار آوا باعث می‌شد تا استادکار متوجه شود شاگردانش نقش را به‌درستی درک کرده‌اند.

به گفته او، این آواها بر کیفیت کار تأثیر داشت و باعث می‌شد به‌صورت دقیق نقش بافته شود و رنگ‌ها در جای خود قرار داده شوند.

کشاورزان این منطقه زعفران را به چشم عروس می بینند + جزئیات

دوبیتی‌خوانی و برداشت زعفران

یکی دیگر از کارآواهای خاص خراسان جنوبی که در برداشت محصول استفاده می‌شد، کارآوای مربوط به کشاورزی است. جلیل‌الله فاروقی هندوالان و سیده ناهید حسینی در مقاله‌ای با عنوان «تحلیل محتوای پاره‌ای از کارآواهای خراسان جنوبی در حوزه کشاورزی» آورده بودند که در کارآواهای خراسان جنوبی، نمود ابزارهای کشاورزی سنتی مشهود است؛ «منگال» (داس) مهم‌ترین ابزار کار کشاورز با «معشوق» همزادپنداری شده است که زندگی بدون آن ممکن نیست. درخت «زرشک» در کارآواها همچون زنی تصویرسازی شده است که انتظار باروری و تولید مثل از او می رود ضمن اینکه مراحل مختلف کاشت، داشت و به خصوص برداشت زرشک از جمله نحوه چیدن، خشک کردن، حمل و بازاریابی آن نیز ذکر می شود. گل زعفران به عروسی زیبا تشبیه می‌شود که کشاورز دست او را می‌گیرد و از زمین بلند می کند.

کارشناس میراث فرهنگی و فرهنگ عامهخراسان جنوبی هم در توضیح کارآواهای مربوط به کشاورزی در این استان به ذکر نمونه‌ای درباره برداشت گندم می‌پردازد و می‌گوید:‌ در زمان‌های گذشته وقتی که در یک مزرعه گندم در قسمتی ساقه‌های گندم به یکدیگر پیچیده شده بود به‌اصطلاح می‌گفتند زمین کاکل بسته است یعنی محصول و بازدهی گندم آن زمین بسیار عالی خواهد بود. به همین دلیل در این‌گونه زمین‌ها جشن و رقص و پایکوبی هنگام برداشت محصول وجود داشت و خوانش دوبیتی‌های عامیانه محلی و رقص و پایکوبی در این‌گونه زمین‌ها دیده می‌شد.

حسن رمضانی با بیان اینکه خوانش دوبیتی به عنوان کارآوا در زمان برداشت زعفران به‌عنوان یکی از محصولات استراتژیک خراسان جنوبی نیزمرسوم بوده است، می‌افزاید: این کار باعث می‌شد خستگی افراد کاهش یابد و توان بیشتری برای کار داشته باشند به‌ویژه اینکه برداشت زعفران در صبح‌های زود و عمدتا در فصل سرد سال انجام می‌شد این آوازخوانی‌ها به افراد روحیه و انرژی برای تاب‌آوری بیشتر و برداشت محصول بیشترمی‌داد.

کشاورزان این منطقه زعفران را به چشم عروس می بینند + جزئیات

بام اندود، آوای همکاری دسته‌جمعی

بام اندود یکیدیگر از رسوم قدیمی مردم خراسان جنوبی است؛ گل کردن پشت‌بام برای جلوگیری از نفوذ آب باران به ساختمان را در گویش محلی «بام اندود» می‌نامند و برای اجرای آن از مصالحی همچون خاک رس، کاه، گل و در بعضی از نقاط از خاکستر استفاده می‌کنند اما مصالح اصلی آن آب، کاه و خاک است. هرچند این کار در مناطق کویری زیادی انجام می‌شود، اما خواندن موسیقی و شعرهای خاص و هماهنگی در کارها آیین بام اندود خراسان جنوبی را متمایز کرده است.

کارشناس میراث فرهنگی و فرهنگ عامهخراسان جنوبی هم در این باره می‌گوید:‌ در گذشته وسایل بالابر و جرثقیل وجود نداشت، گروهی که بام‌اندود می‌کردند، با قراردادن چوب‌ها به‌صورت داربست در سه مرحله گل را پشت‌بام (عمدتاً گنبدی) می‌رساندند. مرحله اول روی زمین بود که گل‌ها را روی داربست می‌ریختند و مرحله بعد انتقال آن از روی داربست به پشت‌بام بود و مرحله بعدی کارکردن گل‌ها روی پشت‌بام بود و در تمام این مراحل آواهایی وجود داشت که کارگران و افراد صاحب‌خانه زمزمه می‌کردند.

حسن رمضانی می‌افزاید: این آهنگ و آوای کار به‌اصطلاح سرودی بود که به‌گونه‌ای ریتم آن بین کارگران تقسیم‌بندی‌شده بود که باتوجه‌به محدودیتی که روی داربست برای انتقال گل وجود داشت سریع‌ترین ریتم را کارگری می‌خواند که روی داربست قرار بود گل را از داربست به پشت‌بام منتقل کند.

او ادامه می‌دهد: افرادی که روی زمین بودند با نوای «هان علی» کارمی‌کردند و به‌این‌ترتیب از امام علی (ع) کمک و مدد می‌خواستند و فردی که روی داربست کار می‌کرد ریتم تند آوا را می‌خواند. این آوا از نوع آواهای کاری است که بر ریتم و زمان اجرای کار تأثیر داشت.

کشاورزان این منطقه زعفران را به چشم عروس می بینند + جزئیات



منبع:همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا