وقتی تهران زیرزمینی شد
همشهری آنلاین – سیدسروش طباطباییپور: حالا روز تولد نخستین خط متروی درونشهری تهران است؛ یعنی درست ۲۵سال پیش در چنین روزی، خط شماره۲ تهران، حدفاصل میدان امام خمینی(ره) تا میدان صادقیه به بهرهبرداری رسید که با هزینهای درحدود ۴۰۰میلیارد ریال و ۲۵۰میلیون دلار، توان جابهجایی ۶۴۰هزار مسافر را در آنروزها داشت.
بیش تر بخوانید:
دکه هایی که همه چیز می فروشند به جز روزنامه!
این خط که بخش غربی خط۲ تهران را شامل میشد، در آن مرحله ۱۰کیلومتر طول داشت و مسافرانش را در ۸ایستگاه سوار یا پیاده میکرد. قیمت بلیت این خط مترو برای آنروزها ۳۰۰ریال درنظر گرفته شده بود.
-
اکنون خط۲ مترو
اکنون این خط با ۲۲ایستگاه و طول ۲۶کیلومتر شرق تهران را به غرب وصل میکند و مسافران را از ایستگاه فرهنگسرا به میدان امام خمینی(ره) و آنگاه به ایستگاه صادقیه میرساند. یکی از پرترددترین خطهای مترو البته همین خط است و شاید ایستگاه میدان امامخمینی(ره) در مرکز تهران، اینروزها با حدود ۱۸هزار مترمربع فضای سرپوشیده و عمق حدود ۲۰متری زمین، شلوغترین ایستگاه کشور باشد.
-
اولین خط مترو
نخستین خط متروی تهران البته خط تهران-کرج به طول ۳۱کیلومتر بود که یک سال قبل از خط۲، در ۱۶اسفند سال۱۳۷۷ متولد شد. این خط سرآغازی بر فعالیت صنعت مترو بود و تلاشهای کارشناسان را که از سال۱۳۵۰ در کشور در قالب مطالعات اجتماعی، اقتصادی و ترافیکی شهر تهران آغاز شده بود، به ثمر نشاند.
-
ترینهای متروی تهران
ترینهای متروی تهران بعد از ربعقرن هم خواندنی است. قدیمیترین خط درونشهری تهران همین خط۲ است؛ اما خطیک مترو که میدان تجریش را با ۲۹ایستگاه به کهریزک در جنوب تهران وصل میکند، با طول ۳۶کیلومتر، طولانیترین خط متروی تهران است. شما میتوانید با سفر با خط۷ مترو، در ایستگاه برج میلاد، عمیقترین ایستگاه را تجربه کنید و اگر از ایستادن روی پلههای برقی مترو لذت میبرید، بد نیست بدانید که ایستگاه هلالاحمر همین خط با ارتفاع بیش از ۱۸متر، بلندترین پلهبرقی را در ایستگاههای مترو را دارد.
-
قصهای که ادامه دارد
قصه بهرهبرداری از متروی تهران ربعقرن است که آغاز شده و البته هنوز ادامه دارد. باید اعتراف کرد که اگر رگهای بتونی این شهر زیرزمینی با طول بیش از ۳۰۰کیلومتر نمیتپید، رفتوآمد در این کلانشهر با اختلال مواجه میشد و البته نباید پنهان کرد که مترو مسیری طولانی در پیش دارد و باید گامهای بلندی به سمت توسعه، امنیت و رفاه بیشتر بردارد.
عکسها: همشهری / جواد گلزار