جامعه > قضایی و حقوقی

هوشمندسازی بازرسی دفاتر اسناد رسمی آغاز شد



ارتباط فردا: حسن بابایی رئیس سازمان ثبت در دیدار با اعضای شورای عالی کانون سردفتران و دفتریاران بر ضرورت تقویت زیرساخت‌های اسنادی کشور و ارتقای جایگاه دفاتر اسناد رسمی تأکید کرد.

در این دیدار که با هدف هم‌افزایی و همفکری در خصوص مسائل جاری دفاتر اسناد رسمی برگزار شد، بر نهایی‌شدن فرایند رتبه‌بندی دفاتر اسناد رسمی تا پایان اردیبهشت‌ماه تأکید و اعلام شد که دفاتر مکلف خواهند بود رتبه خود را در محل ورودی دفترخانه نصب کنند.

همچنین یکی از محورهای مهم نشست، آغاز هوشمندسازی فرایند بازرسی دفاتر اسناد رسمی بود. این طرح در حال حاضر به‌صورت پایلوت در استان البرز در حال اجراست و پس از آن، به سراسر کشور تعمیم داده خواهد شد.

رئیس سازمان ثبت در ادامه با اشاره به قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، از همه سردفتران کشور دعوت کرد در همایش ملی اجرای این قانون مشارکت فعال داشته باشند.

وی با تأکید بر نقش علمی دفاتر اسناد رسمی در تبیین اهمیت سند رسمی، خواستار ارسال مقاله‌ها و آثار علمی به این همایش شد.

در این نشست همچنین بر اهمیت توسعه و بهره‌برداری کامل از سامانه «کاتب» به‌عنوان بستری نوپا، اما جامع تأکید شد. رئیس سازمان ثبت افزود: این سامانه باید در تمامی ابعاد فعال شود تا پاسخگوی نیازهای روز جامعه در حوزه ثبت اسناد باشد.

وی همدلی، انسجام و همگرایی میان نهادهای مرتبط با ثبت اسناد را لازمه تحقق مأموریت‌های سازمان دانست و از سیاست برون‌سپاری حداکثری خدمات به‌عنوان یکی از برنامه‌های اصلی سازمان یاد کرد. در این زمینه قرار است از ظرفیت‌های دفاتر اسناد رسمی بیش از پیش بهره‌برداری شود.

رئیس سازمان ثبت، تقوی، امانت‌داری و اعتمادسازی را مهم‌ترین ویژگی‌های یک سردفتر نمونه عنوان کرد و افزود: رعایت این اصول نه‌تنها موجب رضایت عمومی، بلکه باعث افزایش سرمایه اجتماعی دفاتر خواهد شد.

در ادامه این دیدار، اعضای شورای عالی کانون سردفتران و دفتریاران نیز به بیان دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها و پیشنهادات خود پرداختند. همچنین سید صادق سعادتیان، معاون امور اسناد و املاک سازمان، گزارشی از آخرین اقدامات و برنامه‌های این حوزه ارائه کرد.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا