نادره رضایی: سند ملی موسیقی به حل مسأله موسیقی رپ کمک کند
نادره رضایی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ارزیابی چهلمین جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: امسال چهلمین جشنواره موسیقی فجر را شاهد بودیم و امیدواریم تجربیات سی و نه دوره گذشته و امسال، بتواند چراغ راه آینده باشد تا مسیر بهتری را ترسیم کند. در این دوره تلاش کردیم به میزان فرصتی که در اختیار داشتیم، گروههای متنوعتری در جشنواره حضور داشته باشند چراکه جزو وظایف ما در وزارت فرهنگ است که موسیقی اصیل و هویتی ایرانی را تقویت کنیم. در دوره چهلم، اجراهای بیشتری را در موسیقی اقوام و نواحی شاهد بودیم و سعی کردیم تنوع بیشتری را در اجراها داشته باشیم تا بتوانیم مخاطبان و سلایق متنوعی را پوشش دهیم.
وی درباره توجه به نسل جوان و به ویژه اجراهای بانوان گفت: یکی از کارهایی که برای ما مهم بود، پرداختن به نسل جوان و بانوان بود که اجراهای بانوان در شبهای متعدد، افزایش چشمگیری داشت. همچنانکه سال گذشته ۵ اجرای بانوان در سانس ساعت ۱۴ بود و در دوره چهلم، ۱۲ گروه بانوان، ۱۳ اجرا را به صورت اختصاصی در فرهنگسرای نیاوران و در سانسهای ۱۶ و ۱۹ داشتند. اجراهای هنرستانهای موسیقی پسران و دختران استانهای مختلف را در فرهنگسرای ارسباران داشتیم که اجراهای بسیار خوبی بودند. همچنین برای اولین بار، زنگ افتتاح جشنواره موسیقی فجر را با تلفیقی از حضور نوجوانان در کنار پیشکسوتان و بزرگان موسیقی تجربه کردیم. شبهای نواحی که اختصاص به موسیقی اقوام مختلف ایرانی داشت، نیز بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.
رضایی تصریح کرد: برای اینکه نگاهی اجتماعی به حوزه هنر و موسیقی داشته باشیم، اجراهای خیابانی را تدارک دیدیم؛ اجراهایی که در مجموعه محک و کهریزک و … برگزار شد با این نگاه اجتماعی تلاش کردیم هم نشاط آفرینی کنیم و هم مخاطب متنوعتری را داشته باشیم. امیدوارم این جشنواره فرصتی فراهم کند تا سال آینده جشنواره کیفیتری را شاهد باشیم.
وی همچنین درباره توجه ویژه جشنواره موسیقی فجر به گروههای رپ و رویکرد این جشنواره به این گروهها بیان کرد: ما در جشنواره موسیقی فجر تلاش کردیم موسیقی هویتی پررنگ داشته باشد و اجراهای بانوان، موسیقی نواحی و کلاسیک و جوانان را داشتیم و همچنین اجراهای متفاوتی در موسیقی پاپ داشتیم اما در مورد موسیقی رپ باید بگویم، به هر حال این نوع موسیقی نیاز بخشی از مخاطبان به ویژه نسل جدید است.
معاون هنری وزیر فرهنگ تصریح کرد: انواع موسیقی دچار مشکل نیستند و به نظرم اگر اصل را بر محتوا بگذاریم، در هماهنگیهایی که انجام میگیرد باید بستری ایجاد شود تا ستاد اجرایی سند ملی موسیقی بتواند به تصمیمگیری در این حوزه کمک کند. بحث و گفتگوهای خوبی می تواند در این ستاد رقم بخورد تا ببینیم سازوکارهای مورد نیاز به چه شکل میتواند در قالب سیاستها و چارچوبها پیش گرفته شود.
وی درباره درخواستهای تحقق نیافته هنرمندان موسیقی از معاونت هنری، گفت: مطالبات بر زمین مانده بسیار است؛ دشواریهای اقتصادی و تنگناهای حوزه فرهنگ و هنر چشمگیر است و امیدوارم ما در جایگاهی که قرار داریم و به طور کل نهاد حاکمیت و نهاد تصمیمگیر و برنامهریز، انشاءالله به صورت عملی در حوزه فرهنگ و هنر گشایش ایجاد کند و راه برون رفت از طریق فرهنگ و هنر (اگر اعتقادی به آن باشد) میتواند برای مرتفع کردن محدودیتهای موجود کمک کننده باشد تا فرصتهای بهتری ایجاد کند.
رضایی درباره معرفی دبیر جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: طبق آییننامه چون باید ابتدا شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر تشکیل شود و این شورا درباره انتخاب دبیر گفتگو کند، الان نمیتوانم در این مورد صحبت کنم اما روال حتما به گونهای پیش خواهد رفت که فرصت بیشتری نسبت به امسال که با محدودیت زمانی مواجه بودیم، داشته باشیم تا شورای سیاستگذاری و دبیر جشنواره درباره سیاستها و رویکردها تصمیمات بهتری در ارتقای کیفیت جشنواره بگیرند.
معاون هنری وزیر فرهنگ در پایان درباره اینکه آیا دبیرخانه دائمی جشنوارههای فجر در معاونت هنری برای سال آینده تشکیل خواهد شد، گفت: ما به عنوان معاونتی که بیشترین رویدادهای فجر را مدیریت میکند به این نتیجه رسیدیم که به یک واحد اجرایی در ساختارمان برای دبیرخانه دائمی برسیم اما ساختار جدید در وزارتخانه در سال ۱۴۰۴، از حجم اجرایی معاونت کم میکند و به ابعاد سیاستگذاری آن میافزاید البته این موضوع به معنای کاهش رویدادها نیست بلکه در واقع ما برگزارکننده نخواهیم بود اما به برگزاری رویدادها به صنوف و استانهای دیگر کمک خواهیم کرد که با این روال، فرصت بیشتری برای برنامهریزی، سیاستگذاری و محقق کردن مطالبات بر زمین مانده، برای ما فراهم میشود.