مرگ جین هکمن، پایان موج نوی امریکا | ادای احترام بزرگان سینما به بازیگر افسانهای
همشهری آنلاین: دختران و نوهی جین هکمن اعلام کردند که از درگذشت او ویران شدهاند و عمیقاً دلتنگش خواهند شد، در حالی که پیشگام ادای احترامها به این ستاره سینما شدند که در ۹۵ سالگی درگذشت.
هکمن به همراه همسرش بتسی آراکاوا و سگشان در خانهاش در نیومکزیکو آمریکا مرده پیدا شد. علت مرگ اعلام نشده اما پلیس گفته است که وضعیت به اندازهای مشکوک بوده که مستحق تحقیقات باشد.
در بیانیهای که از سوی دخترانش الیزابت و لزلی و نوهاش آنی منتشر شد، آمده است: «او برای میلیونها نفر در سراسر جهان به خاطر حرفه درخشان بازیگریاش مورد علاقه و تحسین بود، اما برای ما همیشه فقط پدر و پدربزرگ بود.»
مورگان فریمن که در فیلم «نابخشوده» محصول ۱۹۹۲ با هکمن همبازی بود، فیلمی که برای آن هکمن برنده جایزه اسکار شد، او را بااستعداد باورنکردنی توصیف کرد، در حالی که کارگردان فیلم کلینت ایستوود گفت از شنیدن این خبر عمیقاً اندوهگین شده است.
رالف فاینس، که امسال برای فیلم «مجمع کاردینالها» نامزد اسکار شده، با انتشار پرترهای سیاه و سفید از هکمن در حال لبخند زدن، با عنوان سادهی «جین هکمن ۱۹۳۰_۲۰۲۵» به این بازیگر فقید ادای احترام کرد.
ویولا دیویس او را یکی از بزرگان خواند، در حالی که تام هنکس در اینستاگرام نوشت: «هیچوقت چیزی به نام «مدل جین هکمن» وجود نداشته. فقط یک جین هکمن وجود داشته.»
شاهزاده ویلیام نیز با صدور بیانیهای گفت که از شنیدن این خبر بسیار ناراحت شده است. او افزود: «هکمن نابغهای واقعی در سینما بود که هر شخصیت را با قدرت، اصالت و کیفیت ستارهوار زنده میکرد.»
ویلیام که رئیس آکادمی فیلم بریتانیا (بفتا) نیز هست، از دست رفتن این بازیگر را ضایعهای بزرگ برای هنر هفتم دانست.
همبازی هکمن در فیلم سوپرمن ۱۹۷۸ والری پرین او را یک نابغه نامید، در حالی که منتقد فیلم گاردین نوشت مرگ او پایان عصر سینمای موج نوی آمریکا را رقم میزند.
کارگردان فیلم «پدرخوانده»، فرانسیس فورد کاپولا که در تریلر معمایی «مکالمه» محصول ۱۹۷۴ با هکمن همکاری کرده بود، او را «هنرمندی بزرگ» خواند. کاپولا در بیانیهای که در اینستاگرام منتشر کرد، نوشت: «جین هکمن بازیگری بزرگ، الهامبخش و باشکوه در کار و پیچیدگیاش بود. من برای از دست دادنش سوگواری میکنم و وجود و مشارکتش را جشن میگیرم.»
هکمن که دو جایزه اسکار برای بازی در فیلمهای «ارتباط فرانسوی» و وسترن «نابخشوده» دریافت کرد، در طول دوران حرفهای خود بیش از ۱۰۰ نقش ایفا کرد. او همچنین در فیلمهای سوپرمن در دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ در نقش ابرشرور لکس لوتر مقابل کریستوفر ریو ظاهر شد.
والری پرین که در فیلم سوپرمن در مقابل هکمن بهعنوان نامزد او، ایو تسشماچر، بازی کرده بود، او را یک نابغه و یکی از بزرگترینها که سینما را زیبا کردهاند، توصیف کرد. او در پستی در X نوشت: «اجرای او افسانهای است. استعداد او بسیار مورد کمبود خواهد بود. خداحافظی، لکس عزیزم تا زمانی که دوباره همدیگر را ملاقات کنیم.»
هکمن در کنار بزرگان هالیوود از جمله آل پاچینو در فیلم «مترسک» در سال ۱۹۷۳، جین وایلدر در فیلم «فرانکنستاین جوان» در ۱۹۷۴ و وارن بیتی و دیان کیتن در فیلم «سرخها» در ۱۹۸۱ ظاهر شد. او همچنین در فیلمهای موفقی چون «هیئت منصفه فراری» و «خانواده تننبام» ساخته وس اندرسون بازی کرد.
آکادمی فیلم و تلویزیون بریتانیا اعلام کرد که از شنیدن خبر مرگ هکمن اندوهگین است و او را بهعنوان بازیگری با یک حرفهی درخشان و بسیار تحسینشده توصیف کرد.
آنتونیو باندراس، بازیگر اسپانیایی، این روز را یک روز بسیار غمانگیز برای خانواده سینما خواند.
هنک آزاریا، بازیگری که بیشتر به خاطر صداپیشگی در «سیمپسونها» شناخته میشود، گفت که کار کردن با جین هکمن در فیلم «پل» در سال ۱۹۹۶ یک افتخار و یک آموزش بود. او همچنین به نقل از مایک نیکولز گفت: «او همیشه کمی از قسمتهای متفاوت واقعی جین را به هر نقشی که بازی میکرد، میآورد.» و اضافه کرد: «تمام عشق خود را به خانواده و دوستانش میفرستم.»
بازیگر «سفر ستارهای»، جورج تاکی، در پستی نوشت: «ما یکی از غولهای واقعی صفحه نمایش را از دست دادهایم.» او ادامه داد: «جین هکمن میتوانست هر کسی باشد و شما میتوانستید یک زندگی کامل را پشت آن احساس کنید. او میتوانست همهچیز باشد و هیچکس، یک حضور برجسته یا یک جو ساده روزمره. این نشان میدهد که چه قدرتی در بازیگری داشت. او مورد دلتنگی قرار خواهد گرفت، اما کارهای او برای همیشه زنده خواهند ماند.»
انیل کاپور، بازیگر «میلیونور زاغهنشین»، هکمن را یک بازیگر نابغه خواند و نوشت: «یک افسانه واقعی که میراث او برای همیشه ادامه خواهد داشت.»
پایان یک دوره
علاوه بر جوایز اسکار، هکمن دو جایزه بفتا، چهار جایزه گلدن گلوب و یک جایزه گروه بازیگران فیلم دریافت کرده بود.
منتقد فیلم گاردین، پیت برادشاو، نوشت که مرگ هکمن پایان یکی از بزرگترین دورههای سینمای آمریکا: سینمای موج نو آمریکاست. او افزود: هکمن استاندارد طلایی این دوره بود، از زمانی که وارن بیتی با نقشی که به او در فیلم «بانی و کلاید» داده بود، او را به دنیای سینما معرفی کرد.
او گفت: او بازیگری بود که واقعاً یک ستاره بود؛ در حقیقت ستاره هر صحنهای که در آن بازی میکرد – آن صورت سخت، هوشمند و غیر جذاب که همیشه در آستانه تمسخر بیتفاوت و خونسرد یا در یک لبخند پدرانه و غمانگیز و دردی که روی آن نقش بسته بود.
برادشاو افزود: او مانند رابرت ردفورد جذاب نبود، یا مانند جک نیکلسون شرور و اغواگر، یا حتی مثل داستین هافمن شاداب و بازیگوش؛ هکمن عادی بود، اما عادی بودن او به شکلی فوقالعاده و با نیرویی تمامعیار ظاهر میشد.
منتقد سینما، بازی او را در نقش پلیس بیپروا و نژادپرست جیمی پاپای دویل در فیلم «ارتباط فرانسوی» اثر ویلیام فریدکین غیرقابل فراموش توصیف کرد.