اقتصادی > تولید و تجارت

فصل تمایز اکسپو ۲۰۲۵ با دوره‌های پیشین



ارتباط فردا: محمد صادق قنادزاده در گفت‌وگویی ویدئویی، ضمن اشاره به استقبال گسترده شرکت‌های داخلی و خارجی برای حضور در هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۵)، اظهار کرد: حدود ۸۰۰ شرکت برتر صادراتی که همگی از فیلترهای مختلف عبور کرده و دستگاه‌های تخصصی آن‌ها را تایید کرده‌اند در نمایشگاه امسال حضور خواهند داشت.

معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران تشریح کرد: در حقیقت سعی کردیم به شرکت‌هایی مجوز حضور داده شود که به یک بلوغ در امر صادرات رسیده و در بدو راه نباشند تا بتوانند در مواجهه با خریداران خارجی یا شبکه‌های خارجی، به خوبی مذاکره کنند.

وی افزود: در خصوص شرکت‌های خارجی نیز تاکنون حدود ۲۰۰۰ نفر از بیش از ۸۵ کشور ثبت‌نام انجام دادند که این میزان تقاضا به نسبت دوره گذشته (دوره ششم) رقم بالایی است؛ سال گذشته حدوداً نصف این تعداد، ثبت‌نام داشتیم و در نهایت با حدود ۲۵۰۰ نفر از ۹۲ کشور، رویداد ششم برگزار شد؛ این افزایش تقاضا برای حضور در اکسپو ایران نشان می‌دهد که این رویداد هرچه جلو می‌رود، بالغ‌تر شده و در دنیا شناخته می‌شود و تقاضا برای حضور در این رویداد افزایش پیدا می‌کند.

ابتکارات جدید در برگزاری ایران اکسپو ۲۰۲۵

همچنین در رابطه با این رویداد، امیر روشن‌بخش قنبری-معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌‍‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران – نیز ضمن اشاره به استقبال مهمانان خارجی از برگزاری هفتمین دوره نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵، خاطرنشان کرد: در این دوره ایران میزبان ۲۷ وزیر، ۱۶ معاون وزیر، ۲۰ رئیس اتاق بازرگانی، ۲۷ نفر از روسای انجمن‌های‌ حوزه تجارت و بازرگانی خواهد بود؛ همچنین از ۹۳ کشور  ۳۵ کشور از قاره آسیا، ۱۹ کشور از قاره اروپا، ۳۴ کشور از قاره آفریقا ، پنج کشور از قاره آمریکا و استرالیا برای حضور در این رویداد تجاری اعلام حضور قطعی کرده‌اند.

وی افزود: آماری به لحاظ ترکیب جنسیتی از حضور افراد نیز ارائه شده است که مطابق با این آمار ۲۸۱ هزار نفر خانم و ۱۶۶۷ نفر مرد در این رویداد حاضر خواهند شد؛ مطابق با پیش‌بینی‌ها تعداد مهمانان خارجی از ۲۵۰۰ نفر گذر خواهد کرد و بیشتر از مهمانان سال گذشته می‌شود؛ هم اکنون حدود ۲۰۰۰ نفر حضور خود را در سامانه ستاد برگزاری هفتمین نمایشگاه توانمندی صادراتی ایران قطعی کرده‌اند.

معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌‍‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه ایران در پهنه فرهنگی می‌تواند کارهایی را انجام دهد که منشا اتفاقات خوبی در حوزه تجارت خارجی شود، گفت: از این‌رو سعی کردیم در بحث صنایع خلاق و دانش بنیان نیز نشست‌هایی را برگزار کنیم.

روشن‌بخش قنبری ضمن اشاره به فصل تمایز اکسپو ۲۰۲۵ با دوره‌های گذشته، اظهار کرد: این دوره از نمایشگاه پنج روزه است و یک روز آن به افتتاحیه و یک روز آن به اختتامیه اختصاص دارد و طی سه روز میانی، برنامه‌ریزی برگزاری سه نشست (این نشست‌ها نمونه‌ و اقتباسی از نشست‌های کنفرانس داووس است) انجام شده و مقرر است که در این نشست‌ها، یک کارشناس از بدنه دولت، یک کارشناس خارجی و یک کارشناس از بدنه علمی و بخش خصوصی موضوعات حوزه تجارت خارجی را از زوایای مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار بدهد.

این مقام مسئول ادامه داد: نقش هوش مصنوعی، گردشگری، موافقت‌نامه‎‌های بین‌المللی منطقه‌ای، چالش‌ها و فرصت‌های توسعه تجارت خارجی در این نشست‌ها بررسی خواهد شد تلاش ما این است که خروجی این دوره قابل قبول باشد. همچنین هدف ما این است که با تشکیل دبیرخانه‌ اکسپو، موضوعات مطرح شده در جلسات و توافقات را ثبت کنیم که در نهایت سنجه درستی از برون داد و بازخورد این رویداد قابل ارائه باشد؛ از این‌رو در شورای سیاست‌گذاری و از طریق دفاتر تجاری و رایزنان بازرگانی تعاملات تجاری را پیگیری خواهیم کرد که به نتایج مد نظر برسیم.

تحریم‌ها، مانع مراودات تجاری ایران نشد…

معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌‍‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران ضمن تاکید بر اینکه تحریم‌ها مانع مراودات تجاری ایران با سایر کشورها نشد، تصریح کرد حجم تجارت ما با شرکت‌های بزرگ در دوره اعمال تحریم‌های ظالمانه (به دلیل ساختارها و تمایل آن‌ها برای تجارت با دیگر بازارها) کاهشی شد اما توانستیم شرکت‌های کوچک را جایگزین آن‌ها کنیم. طی ۱۵ سال اخیر شرکت‌های کوچک با ایران تجارت داشته و در نتیجه محدودیتی در این زمینه متوجه مناسبات تجاری ما نشد.

روشن‌بخش قنبری حضور ایران در صحنه تجارت بین‌المللی را حذف ناشدنی دانسته و گفت: ترکیب مهمانان امسال نشان دهنده این مهم است که با شرایط خاص جهان و منطقه خاورمیانه، نمی‌توان ایران را از صحنه تجارت جهانی حذف کرد؛ به نظر می‌رسد که ایران اکسپو در تقویم رویدادهای تجاری دنیا جایگاه خود را باز کرده است و اگر بتوان آن را به صورت مستمر ادامه داد و به نحوه شایسته از آن بهره‌برداری کرد، قطعا به یکی از رویدادهای بزرگ صاحب نام جهان تبدیل خواهد شد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در آینده نه چندان دور ایران به محل آمد و شد تجار و بازرگانان خارجی تبدیل شود کشوری که از آن به عنوان عرصه بکر تجاری یاد می‌شود.

گفتنی است که هفتمین دور از نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو 2025)، از هشتم لغایت ۱۲ اردیبهشت ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به عنوان بزرگترین رویداد تجاری ایران، با همکاری و مشارکت وزارت صمت، وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت ایران و سایر نهادهای دولتی و خصوصی، برگزار می‌شود.

این نمایشگاه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای تجاری ایران، فرصتی طلایی برای ارتقای صادرات غیرنفتی کشور فراهم می‌آورد که هدف اصلی آن تسهیل تبادل اطلاعات تجاری، گسترش مبادلات اقتصادی و معرفی آخرین دستاوردهای تولیدی شرکت‌های ایرانی به منظور رشد و توسعه صادرات است و با حضور گسترده شرکت‌ها و بازرگانان داخلی و خارجی، این رویداد به پلتفرمی ایده‌آل برای ایجاد ارتباطات تجاری و توسعه بازارهای صادراتی تبدیل شده است.

انتهای پیام



منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا