عدالت آموزشی از اولویتهای اساسی دولت چهاردهم است
مجید عبداللهی در شورای آموزش و پرورش استان قزوین که پنجشنبه ۲۱ فروردین با حضور مسئولین در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: اگر ارکان وزارت کشور پای کار باشند نهضت ساخت مدارس را شاهد خواهیم بود البته همه دستگاهها پای کار مدرسهسازی هستند و اهتمام ویژهای دارند.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: با آغاز سال تحصیلی جدید ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دانشآموز در ۵۴۰ هزار کلاس درس کشور در حدود ۱۰۰ هزار مدرسه حاضر میشوند.
این مسئول گفت: آموزش و پرورش امر ملی است و در برنامه توسعه هفتم بدان تأکید شده است. امر ملی مانند امنیت و وزارت خارجه امری است که حاکمیت روی آن دست میگذارد؛ در شعار امسال روی سرمایهگذاری تأکید داریم سرمایهگذاری در آموزش و پرورش سرمایهگذاری برای آینده است چون پرورش نسل آینده مهم است.
وی تصریح کرد: قزوین استانی با پتانسیل است اما در حوزه مدرسهسازی در برخی مناطق باید به این امر اهتمام داشته باشیم. در عدالت آموزشی در گام نخست باید روی عدالت توزیعی تمرکز کنیم، در برخی از شهرستانها سرانه آموزشی دوبرابر استاندارد و در برخی مناطق مانند البرز و تاکستان از متوسط کشوری پایینتر است که در این زمینه باید مدیریت صورت گیرد.
عبداللهی اشاره کرد: شعار دولت چهاردهم این است که آموزش و پرورش در دو بخش در حوزه کیفیتبخشی محتوای آموزشی و کیفیتبخشی فضای فیزیکی مدارس ورود پیدا کند؛ کیفیتبخشی به فضا یک شعار محوری است و دولت به آن توجه دارد.
جمعآوری ۱۰۰۰ مدرسه کانکسی تا مهر
وی تشریح کرد: نظاممسائل کشور شناسایی شده است و مشی توسعه عدالت نیز به همین سمت خواهد بود، نظام مسائل کشور بهعنوان شناسنامه پروژههای اولویتدار طراحی شده است، هنوز از مدارس کانکسی و سنگی در کشور صحبت میکنیم، از سال گذشته جمعآوری مدارس کانکسی را در دستور کار خود قرار دادیم و تا مهر ماه ۱۰۰۰ مدرسه کانکسی جمع خواهد شد امیدواریم مدارس تخریبی، سنگی و مدارسی که تراکم بالایی دارند با جدیت شناسایی شوند.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بیان کرد: نظام تقسیم کار بین دولت در سطح ملی و محلی مهم است؛ فرمانداران و بخشداران به آموزش و پرورش کمک کنند تا در کنار نظام مسائل کار به نحو مطلوب انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: مردمیسازی بسیار مهم است اساس شعار دولت با تمرکز بر مردمیسازی است. در کنار تعریف هر پروژه باید یک مسئول مردمی تعریف شود تا یک فرد معین متولی ساخت آن پروژه باشد و نظارتهای محلی داشته باشد.
عبداللهی گفت: مسائلی مانند بند «خ» و زمین برای تنوعبخشی به منابع درآمدی و مالی داریم که باید به جدیت دنبال شوند در حقیقت دولت باید روی تسهیلگری تمرکز کند. خیرین نباید معطل مسئولیتهای ما بمانند، وقتی خیرین منابع خود را به میدان میآورند ما مکلف به تأمین زمین هستیم.
وی اظهار کرد: در حوزه نهضت مدرسهسازی ظرفیت مربوط به حوزه مردمیسازی ظرفیتی بسیار بزرگ است و باید بسیج امکانات را دنبال کنیم، اگر استانداران فرمانداران باور و اراده داشته باشند نهضت ساخت مدارس به خوبی پیش خواهد رفت در حقیقت اگر مسئولین مسائل آموزش و پرورش را باور داشته باشند مشکلات ایننهاد حل خواهد شد و همه باید پای کار خواهند آمد.
عبداللهی گفت: ظرفیت خوبی در کمیسیون ماده ۵ در اختیار استاندار قرار دارد و با دقت این امر را مدیریت خواهند کرد البته در صنایع و خیرین نیز ظرفیت خوبی وجود دارد.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اعلام اینکه در حوزه مدرسهسازی مشارکت ۱۷ هزار میلیارد تومانی خیرین مدرسهساز را شاهد هستیم، یادآور شد: مردم محور همافزایی هستند و دولت نیز در کنار مردم خواهد بود بنابراین باید بین مردم و دولت اعتماد ایجاد کنیم، البته باید در انتخاب حلقه اتصال آنان با دولت نیز دقت داشته باشیم.
انتهای پیام