سرتان سلامت!
همشهری آنلاین – مهدی اسماعیل پور: این طرح که بخشی از پویش بزرگ «کلاه زندگی» است همچنان ادامه دارد.
۷۲ درصد فوتیها کلاه ایمنی نداشتند
قانون گریزی موتورسواران به چالشی بزرگ برای ترافیک شهر تهران تبدیل شده است؛ راکبانی که با رفتارهای ترافیکی اشتباه، تردد ایمن وامنیت روانی شهروندان را به مخاطره میاندازند. یکی از پر تکرارترین و پرهزینهترین تخلفات موتورسواران، استفاده نکردن از کلاه ایمنی است. تا جایی که سرهنگ رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ درباره تأثیر استفاده نکردن از کلاه ایمنی میگوید: «در ۹ماه ابتدایی امسال، ۴۴درصد از فوتیهای ناشی از تصادفات رانندگی متعلق به موتورسیکلتسواران است که در تصادفات فوتی شهر تهران رتبه اول را دارند. همچنین طبق آخرین آمارهای پزشکی قانونی، ۷۲درصد فوتیهای ناشی از تصادفات موتورسیکلتها، بهدلیل استفاده نکردن از کلاه ایمنی و ضربه مستقیم به سر بوده است!»
کاهش ۸ درصدی
همانطور که نهادینه کردن فرهنگ استفاده از کمربند ایمنی و نشستن یک سرنشین در صندلی جلوی خودروها در گذر زمان محقق شد، تأکید به استفاده از کلاه ایمنی هم میتواند نجاتبخش راکبان موتورسیکلت باشد. سرهنگ جوانبخت با تأکید بر تأثیرگذاری کارهای انجامشده میافزاید: «طرحهای اجراشده قطعا نتیجهبخش بوده است. با وجود افزایش موتورسیکلتها، طبق آخرین آمار، میزان فوتیهای ناشی از تصادفات موتورسیکلتها در ۹ماه ابتدایی امسال نسبت بهمدت مشابه سال قبل ۸درصد کاهش داشته است. اگر همه موتورسیکلتسواران هم از کلاه ایمنی استفاده کنند قطعا تعداد فوتیها خیلی کمتر میشود. البته بحث کلاه ایمنی فقط در مورد فوتیها نیست و در بسیاری از تصادفات جرحی هم استفادهنکردن از کلاه منجر به صدمات شدید و قطع نخاع شده است.»
پویش «کلاه زندگی»
حالا شهرداری تهران و پلیس راهور تهران بزرگ برای ساماندهی موتورسیکلتها برنامههای مفصلی دارند که ایجاد قرارگاه موتورسیکلت یکی از آنهاست. راهاندازی پویش «کلاه زندگی» هم از دیگر طرحهای اجرایی است که در آن تلاش شده تا در کنار قوانین و طرحهای سلبی مانند جریمه، راکبان موتورسیکلت و خانوادههای آنها به استفاده از کلاه ایمنی تشویق شوند. علی رامشینی، سرپرست معاونت توسعه حملونقل پاک و آموزش سازمان حملونقل و ترافیک شهرتهران میگوید: «این پویشها بخشهای مختلفی دارد که استفاده از سلبریتیها، مدیران و مسئولان کشور بهعنوان سفیر کمپین، تولید کلیپ و اجرای برنامههای آموزشی ازجمله آنهاست. کمپین اهدای کلاه ایمنی هم یکی دیگر از بخشهای آن است.»
توزیع تشویقی هزاران کلاه
کلاههای ایمنی در یک طرح مشترک توسط شهرداری تهران تهیه و ازسوی پلیس راهور بهعنوان یک طرح تشویقی و با هدف آموزش و فرهنگسازی توزیع میشود. تاکنون هزاران کلاه ایمنی در برنامهها و مناسبتهای مختلف بین موتورسیکلتسواران توزیع شده است. رامشینی درباره تعداد کلاههای ایمنی توزیع شده، میگوید: «در آخرین مورد ۲۲هزار کلاه ایمنی توسط پلیس راهور در راهپیمایی ۲۲بهمن امسال توزیع شد. پیش از آن هم در یک مقطع ۵هزار کلاه ایمنی به راکبان موتورسیکلت اهدا شد. ۸هزار کلاه ایمنی دیگر هم تا پایان سال در اختیار موتورسواران قرار میگیرد. درمجموع امسال ۳۵هزار کلاه ایمنی توزیع میشود.»
امضای میثاقنامه با ارگانها و سازمانها
ساماندهی تردد موتورسیکلتها توسط پلیس راهور ابعاد و بخشهای متعددی دارد که سرهنگ فیروز کشیر، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ دراینباره بیشتر توضیح میدهد: «در طرح۱۰ که پلیس راهور تهران اجرا میکند، برنامههای مختلفی برای ساماندهی تردد موتورسیکلتها اجرا میشود. همچنین کارهای سلبی و طرحهایی مانند رفع پوشش پلاک درمحل، توقیف، جریمه و طرحهای تشویقی هم داریم. توزیع کلاه ایمنی هم با همکاری شهرداری تهران انجام میشود. چرا که برخی از موتورسیکلتسواران دلیل استفاده نکردن از کلاه ایمنی را نداشتن توان مالی برای خرید آن عنوان میکنند. در راهپیمایی ۲۲بهمن امسال، پلیس راهور ۲۲غرفه حدفاصل میدان امامحسین(ع) تا میدان آزادی برپا کرد که در هر غرفه هزار کلاه ایمنی به راکبان موتورسیکلت و خانواده آنها اهدا شد. در حاشیه جشنواره فیلم فجر در برج میلاد هم در قالب کمپین «کلاه زندگی» اهدای کلاه ایمنی رایگان بین هنرمندان، خبرنگاران و شهروندانی را داشتیم که از موتورسیکلت استفاده میکردند.»
یکی دیگر از گروههای هدف این طرح شرکتها، ارگانها و سازمانها هستند. معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ میگوید: «با حضور در شرکتها، سازمانها و ارگانهای مختلف ضمن اهدای کلاه به مدیر و کارکنانی که از موتورسیکلت استفاده میکنند، میثاقنامه سفیران کلاهایمنی هم با آنها امضا میشود.»