ارائه وام با کارمزد صفر برای دریافت تاکسی برقی
شادی مالکی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در مورد فراخوان تاکسی های فرسوده برای دریافت تاکسی های برقی بیان داشت: ۱۷۲ دستگاه تاکسی برقی در فرودگاه ها و محدوده اطراف بازار در حال فعالیت هستند. در حال حاضر هزار و ۷۵۲ دستگاه خودروی برقی از محل قرارداد شهرداری با کشور چین وارد کشور شده و آماده واگذاری است.
وی افزود: در شهر تهران شاهد فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم که منجر به آلودگی هوا نیز می شود. اما با تدابیر شهردار تهران از سال گذشته به سمت برقی سازی و نوسازی ناوگان حرکت شد. برای افزایش قدرت خرید تاکسی داران در روزهای پایانی سال گذشته توافق نامه ای بین شهرداری و دولت منعقد شد و از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر تسهیلات ویژه ای برای تاکسی داران در نظر گرفته شد که از محل صرفه جویی سوخت تامین می شود. این تسهیلات معادل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است و متقاضیان می توانند این وام را با کارمزد صفر دریافت کنند. وام توسط بانک شهر پرداخت خواهد شد.
مالکی همچنین اضافه کرد: در این توافق نامه تامین کنندگان و وارد کنندگان خودرو متعهد به ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی باتری به مدت ۵ سال شدند. قیمت خودروها پس از ۳۰ فروردین اعلام می شود اما به نظر می رسد به قیمت یک میلیارد و ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیون به فروش برسد و تاکسی داران با آورده کمی می توانند خودرو را خریداری کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در مصاحبه با رادیو گفت و گو با اشاره به وام ۹۰۰ میلیونی با کارمزد ۸ درصد به ۱۷۲ دستگاه برقی واگذار شده در سال گذشته خاطرنشان کرد: به دستور شهردار تهران اخیراً ۴۰۰ میلیون وام مجدد به این گروه پرداخت شد چرا که جزو پیشگامان برقی سازی بودند و به این صورت تمام مبلغ خودروی آنها به صورت پرداخت تسهیلات انجام شد.خودروهای برقی توسط شهرداری و همکاری بانک شهر وارد شده و خدمات پس از فروش با شرکت خودروسازی ایران روور انجام می شود.
وی یادآور شد: ممکن است مشکلاتی برای خودروها ایجاد شود اما تعمیرگاه های سطح شهر می توانند خدمات را ارائه دهند. شرکت خودروسازی که این خودروها را وارد می کند نسبت به رفع مشکلات نیز موظف هستند .۲ دستگاه مسئول شده اند که برای متقاضیان جایگزینی تاکسی های فرسوده با تاکسی های برقی پس از مدت ۵ سال به ازای دریافت باتری های فرسوده یک باتری نو به صورت رایگان به رانندگان تحویل دهند.
مالکی اذعان کرد: شهرداری در این روند به دنبال سود نبوده است. شهرداری هزینه های گمرکی و ارزش افزوده پرداخت کرده و قرار است خودور با قیمت تمام شده به دست متقاضیان برسد. چرا که هدف از واردات این خودرو صرفاً ارائه خدمات در حوزه حمل و نقل است.