توضیحات مدیرکل راهداری استان درباره اتوبوس واژگون شده کرمان – مشهد
علی عبداللهی ظهر امروز ۱۱ فروردین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حادثه روشن است و برای شفافسازی، در حد اطلاعاتی که تا این لحظه در دسترس داریم، گزارش میدهیم. متأسفانه، عصر روز قبل یک دستگاه اتوبوس که از استان کرمان به سمت مشهد در حال حرکت بود، دچار واژگونی شد. این اتوبوس ساعت ۱۵:۵۷ از ترمینال مسافربری کرمان، پس از بررسیهای فنی و صدور صورت وضعیت، حرکت خود را آغاز کرده است.
وی با اشاره به فیلمهای دوربینهای مدار بسته ادامه داد: در زمان خروج از ترمینال، تعداد مسافران طبق صورت وضعیت ۴۳ نفر بود. اما پس از خروج از ترمینال، تعدادی مسافر به شکل غیرقانونی و بیش از ظرفیت استاندارد به اتوبوس اضافه شدند. بر اساس گزارشها و تصاویر نظارتی، بین ۱۰ تا ۱۲ نفر مسافر دیگر در راهرو و بخشهای دیگر وسیله نقلیه سوار شدند که این امر منجر به افزایش تعداد سرنشینان به حدود ۶۰ نفر شد که شامل راننده و کمک راننده نیز میشود.
عبداللهی افزود: این اتوبوس در ساعت ۱۶:۵۱ به پلیس راه چترود رسیده، اما در آنجا مورد بازرسی قرار نگرفت و به مسیر خود ادامه داد. در فاصله ۲۱ کیلومتری از پلیس راه، به دلیل سرعت غیرمجاز، راننده کنترل وسیله را از دست داده و اتوبوس دچار واژگونی شد. بررسیها نشان میدهد که خودرو دارای معاینه فنی معتبر بوده و مسیر نیز دارای علائم کافی و استانداردهای لازم بوده است.
وی درباره احتمال نقص فنی عنوان کرد: در برخی گزارشهای اولیه مسافران، به مسئله بریدن ترمز اشاره شده، اما بررسیهای کارشناسی نشان داد که خط ترمز در مسیر وجود داشته و مشکل اصلی، سرعت غیرمجاز بوده است. با این حال، بررسیهای دقیقتر همچنان ادامه دارد.
عبداللهی در پاسخ به پرسشی درباره ممنوعیت تردد اتوبوس در این مسیر گفت: این جاده برای عبور اتوبوسها محدودیت خاصی نداشته است. با توجه به اینکه کمتر از دو ساعت از حرکت اتوبوس میگذشته، بنابراین خستگی راننده عامل این حادثه نبوده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمان، اعلام کرد: ابعاد حادثه واژگونی اتوبوس که شب گذشته رخ داده، همچنان در دست بررسی است.
وی تأکید کرد: تیمهای کارشناسی فیلمهای دوربینهای مداربسته مسیر و پایانه مسافربری را بازبینی کردهاند.
عبداللهی توضیح داد: یک ساعت بعد از حرکت این اتوبوس، یک اتوبوس دیگر که ۲۵ ظرفیت خالی داشت، به سمت مشهد حرکت کرده است.
وی تأکید کرد: در صورت هماهنگی، مسافران میتوانستند با اتوبوس دوم سفر کنند.
عبداللهی افزود: اگر هماهنگی لازم در پایانه انجام میشد، مسافران میتوانستند بدون سوار شدن به اتوبوس اول، با اتوبوس بعدی که ظرفیت خالی داشت، سفر خود را ادامه دهند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای کرمان در مورد راننده اتوبوس گفت: راننده آشنایی کاملی با شرایط مسیر داشت و رانندهای حرفهای بود. متأسفانه، راننده در صحنه تصادف جان خود را از دست داد و کمک راننده نیز شب گذشته در بیمارستان درگذشت.
عبداللهی در مورد نظارت پلیس در جادههای استان نیز گفت: مسئله کمبود نیروی پلیس راه و نظارت بر جادهها از موضوعاتی است که باید مقامات استانی بررسی کنند.
وی همچنین به مشکلات مربوط به معاینه فنی وسایل نقلیه اشاره کرد و گفت: ما دو نوع معاینه فنی برای خودروهای عمومی داریم؛ یکی معاینه فنی اساسی که هر سه ماه یکبار باید از مراکز معتبر اخذ شود و دیگری معاینه فنی قبل از حرکت که توسط مدیر فنی شرکتهای مسافربری انجام میشود.
عبداللهی تأکید کرد: اتوبوس حادثهدیده در اسفند ماه معاینه فنی گرفته بود و تمامی بررسیهای فنی قبل از حرکت نیز انجام شده بود. حتی اگر یک خودرو صفر کیلومتر هم باشد، اگر با سرعت غیرمجاز حرکت کند، احتمال وقوع حادثه وجود دارد. سرعت مجاز در برخی نقاط مسیر ۹۰ کیلومتر در ساعت است، اما اگر رانندهای بیش از سرعت مجاز حرکت کند، خطر حادثه افزایش مییابد.
طبق گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمان، بر اساس بررسیهای اولیه، این حادثه به دلیل حرکت با سرعت بالا و عدم کنترل وسیله نقلیه در یک پیچ رخ داده است.
عبداللهی تأکید کرد: بررسیهای کارشناسی همچنان ادامه دارد و تیمهای بررسی در حال رصد و تحلیل دادهها هستند. همکارانمان بهصورت مستمر در حال پایش سیستم حملونقل عمومی هستند. اما برخی اطلاعات نیازمند بررسی دقیقتر است و پس از تکمیل تحقیقات، اطلاعرسانی لازم انجام خواهد شد.
عبداللهی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه راهداری استان گفت: از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون، ما اقدامات متعددی از جمله راهاندازی پویشهای ایمنی، آموزشهای مستمر، ایجاد استراحتگاههای موقت، افزایش حضور راهداران در جادهها، تکمیل تابلوها و علائم راهنمایی، خطکشی مسیرها و نظارت بر پایانههای مسافربری را انجام دادهایم. علاوه بر این، کمپینهای متعددی برای افزایش آگاهی عمومی برگزار شده است.
با این حال، عبداللهی اذعان داشت که برخی تصادفات، علیرغم همه تدابیر، اجتنابناپذیر هستند. متأسفانه، چنین حوادث تلخی رخ میدهد، اما این موارد باید ریشهیابی شوند تا در آینده شاهد کاهش آنها باشیم.
وی در پایان تصریح کرد که بررسی کارشناسانه تصادفات، گامی اساسی برای پیشگیری از حوادث مشابه در آینده است و ابراز امیدواری کرد با تصمیمگیریهای صحیح، امنیت جادهها افزایش یابد.
انتهای پیام