هنر > رادیو و تلویزیون

برگزاری دومین جشنواره آگهی‌های بازرگانی؛ تبلیغاتی که قدرت فرهنگسازی دارد



به گزارش خبرنگار مهر، پیمان جبلی رئیس صداوسیما در اختتامیه دومین دوره جشنواره فرهنگی اقتصادی آگهی‌های بازرگانی صداوسیما که امروز دوشنبه ۸ بهمن در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد در سخنانی گفت: اقتصاد معاصر ایران و صنعت معاصر در کشور ما در چهار دهه اخیر همزاد با رسانه ملی است. اگر نوجوان امروز ویژندها و نام‌ها و عناوین فعلی را می‌شناسد حتماً یکی از دلایلش رسانه ملی بوده که در نقش ویترینی وسیع ظاهر شده است.

وی خطاب به شرکت‌ها و صاحبان هلدینگ‌های تبلیغاتی ادامه داد: رابطه ما با شما به دلیل اینکه خودم هم از تفاهم‌ها و توافق‌ها اطلاع دارم، رابطه‌ای فراتر از درآمدزایی صرف است. ما همواره برای نمایش دستاوردهای کشور، در دوران‌های مختلف خوشی و ناخوشی اقتصاد ایران و در رکود و پیشرفت کشور تلاش کردیم کنار شما و دستگیر شما فعالان اقتصادی باشیم.

جبلی یادآور شد: اخیراً رهبر معظم انقلاب که از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های بخش خصوصی بازدید داشتند رسانه ملی را ملزم دانستند که باید برای نمایش این دستاوردها همراهی کند، این یک نقش ملی است و سعی داریم در کنار شما داشته باشیم.

وی اضافه کرد: عمد دارم بگویم همکاران عزیز، چون شما از بسیاری از مدیران گروه‌ها و برنامه‌سازان ما محتوای بیشتری داشته‌اید که دیده شده است و بسیاری از نگرش‌ها و رویکردهای مخاطبان گاهی از آثار شما تأثیر می‌گیرد که در مقایسه با تولیدات ما بیشتر تأثیر داشته است. بسیار دیده‌ام و شنیده‌ام که حتی یک کودک که شاید تازه راه افتادن را یاد گرفته است، تبلیغات می‌بیند.

رئیس صداوسیما تصریح کرد: دستاوردهای ملی را باید نشان داد. شما تولید ملی را حفظ کرده و برند ملی را در دست گرفتید و ثابت کردید هیچ مانعی بر سر پیشرفت کشور نیست. تنوع محصولات بازرگانی بهترین ویترین برای زنده بودن اقتصاد کشور است. شما شرکت و بنگاه اقتصادی و… نیستید که صرفاً بخواهید تبلیغات نشان دهید، بلکه همه ما دلمان برای فرهنگ ایران، سبک زندگی ایران و ایران اسلامی‌مان می‌تپد، دغدغه فرزندان‌مان را داریم. حتماً شما هم معتقدید پیشرفت کشور را باید برجسته کرد و امید را باید تزریق کرد. پس همین اهداف را باید در محصولات ببینید.

جبلی با تاکید بر نقش تبلیغات گفت: نقشی که تبلیغات بازرگانی در فرهنگ‌سازی دارد، شاید دیگر برنامه‌های ما نداشته باشد. می‌خواهم تحسین کنم فعالیت‌های کانون‌ها را که در زیباترین بسته تلاش دارند این تبلیغات را به سمع و نظر مخاطب برسانند.

وی تصریح کرد: هدف ما از تعامل با حوزه اقتصاد، کارآفرینی و تجارت و صنعت فقط کسب درآمد نیست، بلکه نمایش افتخارات کشور در تولید، امیدآفرینی و توانمندی کشوری است که با تحریم و چالش‌ها همچنان دستاوردهای موفق دارد.

جبلی در پایان با اشاره به تصور گردشگران نسبت به تولیدات ایران عنوان کرد: عمده گردشگرانی که به ایران می‌آیند از تنوع، وفور و کیفیت کالا تعجب می‌کنند و حتی فکر می‌کنند قرار است با قحطی مواجه شوند. صداوسیما اگر قراردادی هم نبود و تکلیف درآمدزایی نبود، با افتخار باز هم تبلیغ محصولات را داشتیم. امیدواریم با کمک شما در رسیدن به توسعه پایدار و جامعه پیشرفته بتوانیم ایفای نقش کنیم.

محمدرضا زنگانه سرپرست اداره کل بازرگانی صداوسیما درباره آثار این دوره از جشنواره بیان کرد: ۹۰۰ اثر در این دوره دریافت کردیم که مورد بررسی و داوری متخصصان تبلیغات قرار گرفت و از میان آنها ۱۰۰ اثر شایسته تقدیر شدند.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت شعار سال در اهداف جشنواره تصریح کرد: ابتدا در تلاشیم این اهداف را در قالب سیاست‌های «جهش تولید» دنبال کنیم. همچنین فراهم کردن زمینه تبلیغات آگهی‌ها برای تمامی جامعه تبلیغات در آنتن صدا و سیما از دیگر اهداف ماست. در عین حال تاکید ما در این روند بر سبک زندگی ایرانی اسلامی است.

زنگانه در ادامه تصریح کرد: خود را به هویت‌محوری و عدالت‌گستری در تبلیغات که در سند تحول صدا و سیما مورد تاکید است، متعهد می‌دانیم.

در ادامه مجتبی رضایی معاون منابع مالی و انسانی صداوسیما در بیانیه‌ای به اهداف جشنواره اشاره کرد که در بخشی از آن گفت: این گردهمایی با ابتکار عمل اداره کل بازرگانی با صاحبان برند و کانون‌های تبلیغاتی با هدف افزایش و ترویج استفاده از کالای ایرانی برگزار شد این رویداد در پی اهداف فرهنگی و اقتصادی است.

وی اضافه کرد: تبلیغات نقشی فراتر از یک آگهی بازرگانی دارد و حتی می‌تواند عادات مخاطب را تغییر دهد. باید به عنوان فعالان صنعت تبلیغات این مسئولیت را جدی گرفت و در هر تیزری به آن توجه داشت.

رضایی تاکید کرد: ایران باید از نشانه‌ها و نمادهای بومی و ملی در آگهی‌ها بهره‌ای داشته باشد و تبلیغات ایرانی باید آمیزه‌ای از اصالت و سنت باشد تا هم در داخل و هم خارج به اصالت و غنای آن پی برند.

این رویداد با معرفی آژانس‌ها و شرکت‌های تبلیغاتی و همچنین برندهای تبلیغاتی برگزیده به کار خود پایان داد.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا