علمی‌ و دانشگاهی > فناوری

آیا امسال سال تاکسی‌های هوایی خواهد بود؟


ارتباط فردا: چندین سال است که از تاکسی‌های هوایی به عنوان فناوری متحول کننده و بزرگ آینده یاد می‌شود. هرگاه سخن از آینده به میان می‌آید و در فیلم‌ها و تصاویر تخیلی ساخته شده از آینده‌ فناوری، بی‌شک خودروها و تاکسی‌های پرنده به ذهن می‌آیند و به تصویر کشیده می‌شوند.

با این حال، سال ۲۰۲۴ با وعده شکست خورده به پرواز در آمدن مسافران برای اولین بار در پاریس همراه بود. آیا تاکسی‌های هوایی با پتانسیل خود پا به عرصه خواهند گذاشت؟ و آیا جایگزینی برای آنها وجود دارد؟ در ادامه چشم‌انداز سال پیش رو و پس از آن در مورد تاکسی‌های پرنده را بررسی خواهیم کرد.

سال ۲۰۲۴ سال سختی برای صنعت تاکسی‌های هوایی بود. در طول المپیک پاریس، تاکسی‌های هوایی قرار بود برای اولین بار در سال ۲۰۲۴ مسافران را به پرواز درآورند. اما متاسفانه، این اتفاق نیفتاد. ولوکوپتر (Volocopter) شرکتی بود که قصد داشت در طول بازی‌ها تاکسی‌های هوایی را به پرواز درآورد، اما به موقع موفق به دریافت گواهینامه نشد.

این شرکت اکنون با پیامدهای آن وعده‌ شکست‌خورده روبرو است و در ماه ژانویه اعلام کرده که برای جلوگیری از ورشکستگی به دنبال سرمایه‌گذاران جدید است.

صنعت رو به رشد تاکسی‌های هوایی به طور کلی نیز با انتقاداتی مواجه شده است. از زمانی که بازی‌های المپیک پاریس بدون تاکسی‌های هوایی حامل مسافر برگزار شد، کارشناسان بر زیست‌پذیری مدل جدید برای حمل و نقل هوایی شهری (UAM) تمرکز کردند. برخی از کارشناسان، این چشم‌انداز را رؤیایی دور از ذهن نامیدند که فقط به افراد فوق ثروتمند خدمت خواهد کرد.

این نگرش منفی تنها به دلیل وعده‌ شکست خورده‌ ولوکوپتر شکل نگرفت. یک مطالعه در ماه سپتامبر توسط مرکز تحقیقات اقتصادی اروپا در آلمان نشان می‌دهد که فناوری تاکسی هوایی بسیار اغراق شده است.

دکتر آنا استراوبینگر (Anna Straubinger) یکی از نویسندگان این مطالعه در بیانیه مطبوعاتی توضیح داد: حمل و نقل هوایی شهری اغلب به عنوان گزینه‌ای پایدار، سریع و ارزان معرفی می‌شود، اما مطالعات ما نشان می‌دهد که مزایای واقعی آن بسیار محدود است.

مقاله این گروه بر این واقعیت متمرکز بود که تاکسی‌های هوایی به طور قابل ملاحظه‌ای انرژی بیشتری نسبت به خودروهای الکتریکی مصرف می‌کنند و برای مسافران گران‌تر خواهند بود. زمان انتظار طولانی نیز ممکن است مانعی برای پذیرش عمومی باشد.

آیا تاکسی‌های پرنده عمود پرواز (eVTOL) جایگزین ایمنی برای هواپیماهای سنتی هستند؟

پس از صحبت در مورد هزینه و نیروی مصرفی نوبت بحث ایمنی در مورد تاکسی‌های پرنده مطرح می‌شود. سقوط یک هواپیما در کره جنوبی در روز ۲۹ دسامبر توجه عمومی را به نقش برخورد پرندگان به هواپیماها در صنعت هوانوردی جلب کرد. پرنده‌ها برای هواپیماهای تجاری، به طور معمول فقط در هنگام برخاستن و فرود مشکل ایجاد می‌کنند و هنگامی که هواپیماها در ارتفاع پرواز خود هستند که بیش از ۳۰ هزار پا است، بسیار بالاتر از ارتفاع معمولی پرندگان مهاجر قرار می‌گیرند.

آیا امسال سال تاکسی‌های هوایی خواهد بود؟

متاسفانه، از آنجایی که تاکسی‌های هوایی عمودپرواز در ارتفاعات پایین‌تر پرواز می‌کنند، برخورد پرندگان ممکن است از نظر ایمنی باعث ایجاد نگرانی شود. آتش‌سوزی باتری، ناشی از نرخ شارژ بالا، مشکل بالقوه دیگری را ایجاد می‌کند.

شرکت ای‌بنی (Ebeni)‌ به عنوان متخصص در ایمنی هوانوردی توضیح می‌دهد: باتری‌های لیتیوم یونی امکان مشتعل شدن دارند، به‌ویژه پس از آسیب دیدن یا نرخ شارژ بالا. کار در ارتفاعات پایین و در مناطق شهری به این معنی است که احتمال برخورد پرنده با آنها به طور فزاینده‌ای وجود دارد، بنابراین سازندگان باید تاثیر آسیب‌دیدگی را به ویژه در اطراف باتری‌ها و واحدهای رانش بالابر در نظر بگیرند.

با این حال، سازندگان تاکسی‌های هوایی بر نقش افزونگی در هواپیماهای خود تاکید دارند. مانند هواپیماهای تجاری، قطعات در صورت خرابی دارای پشتیبان هستند. این امر به ویژه در طراحی عمودپروازها مشهود است که تعداد زیادی ملخ با موتورهای مستقل دارند و در صورت خرابی تعدادی از آنها، یک تاکسی پرنده می‌تواند به صورت ایمن با استفاده از سایر ملخ‌ها فرود بیاید.

آیا سال پیش رو سال تاکسی‌های هوایی است؟

علیرغم انتقادهایی که اخیرا صنعت هواپیماهای عمودپرواز با آن مواجه شده است، شرکت‌های بزرگ همچنان ناامید نشده‌اند. در سالی که گذشت، چندین فرودگاه در اسپانیا، تاسیس شده است که قرار است میزبان آزمایش‌های پروازی تاکسی‌های پرنده باشند. پروژه سزار (SESAR)، یک برنامه تحقیق و توسعه برای نوسازی مدیریت ترافیک هوایی اروپا، بر این پروازها برای اجرای مسیرهای مسافربری عملیاتی نظارت خواهد کرد.

در همین حال، شرکت آمریکایی Archer Aviation به تازگی خبر از مجموعه‌ای از معاملات جدید داده است که از جمله آنها می‌توان به ایجاد سازمان جدیدی به رهبری دفتر سرمایه‌گذاری ابوظبی برای راه‌اندازی خدمات تاکسی هوایی تجاری در این منطقه اشاره کرد.

مدیر عامل و بنیانگذار Archer، آدام گلدشتاین (Adam Goldstein)، توضیح داد که برنامه‌های تجاری‌سازی این شرکت به خوبی در حال انجام است. او بیان کرد: استراتژی تجاری‌سازی ما بر بازارهایی متمرکز است که می‌توانیم صدها هواپیما را در طول زمان با پشتیبانی قوی و برتر در آنها مستقر کنیم. او توضیح داد که حمایت دولت و تعهد نظارتی لازم برای تحقق این چشم‌انداز کاهش می‌یابد.

گلدشتاین ادامه داد: در حال حاضر، ما شاهد این پتانسیل در ایالات متحده و کشورهای مهم در سراسر خاورمیانه و آسیا هستیم. ما قرار است به زودی استقرار در این بازارهای اولویت‌دار را آغاز کنیم.

گلدشتاین توضیح داد که در ایالات متحده بر روی پرواز بر فراز در نیویورک، لس آنجلس، سانفرانسیسکو و میامی متمرکز شده‌اند. او گفت: در سطح بین‌المللی، ما شاهد علاقه شدید دولت‌ها و شرکایی هستیم که مشتاق هستند جزء اولین کسانی باشند که تاکسی‌های هوایی برقی را به نمایش می‌گذارند و تجاری‌سازی می‌کنند. امارات همچنان در این زمینه پیشتاز است.

نیروی هوایی ایالات متحده می‌تواند رؤیای تاکسی هوایی را تقویت کند

ارتش ایالات متحده همچنین نشان داده است که به پتانسیل هواپیماهای عمود پرواز (VTOL) اعتقاد دارد. Archer Aviation همچنین به تازگی قرارداد جدیدی به ارزش ۱۴۲ میلیون دلار با نیروی هوایی ایالات متحده برای توسعه حمل و نقل نظامی و تدارکات هواپیمای خود امضا کرده است.

این یک راه ایده آل برای فناوری تاکسی‌های هوایی است که به زمان بیشتری برای توسعه و پیگیری و صدور گواهینامه نیاز دارند. ارتش به آزمایش فناوری‌های جدید معروف است و تخصص آنها می‌تواند کمک زیادی به پیشرفت تاکسی‌های هوایی کند. نتیجه می‌تواند گزینه‌ای ایمن‌تر برای مسافران تجاری آینده باشد.

نیکیل گوئل (Nikhil Goel)، مدیر ارشد بازرگانی Archer توضیح داد: سابقه طولانی در زمینه صنایع دفاعی نظامی وجود دارد که به پیشرفت‌های فناوری در هوانوردی تجاری کمک می‌کند. در حالی که ایالات متحده و متحدان ما از هواپیمای هیبریدی عمودپرواز که در حال توسعه آنها هستیم سود خواهند برد، مسافران تجاری نیز خوش شانس خواهند بود.

ظهور کشتی هوایی؟

هیاهوی تاکسی‌های هوایی ممکن است در ماه‌های اخیر کمی کاهش یافته باشد، اما این تنها شیوه‌ جدید حمل‌ونقل هوایی پایدار نیست. یک شیوه حمل و نقل قدیمی به نام کشتی هوایی (Airship) نیز می‌تواند بار دیگر پا به عرصه بگذارد، زیرا جهان در جستجوی وسایل جدید حمل و نقل پایدار است.

آیا امسال سال تاکسی‌های هوایی خواهد بود؟

بزرگترین هواپیمای جهان، LTA Pathfinder ۱، در حال حاضر در حال انجام یک کمپین آزمایشی در سیلیکون ولی، کالیفرنیا است.

با این حال، همانند تاکسی‌های پرنده، سؤالاتی در مورد ایمنی، صدور گواهینامه و پذیرش عمومی باقی در مورد کشتی‌های هوایی نیز وجود دارد. شرکت سازنده‌ LTA Pathfinder، هیدروژن قابل اشتعال مورد استفاده در کشتی‌های هوایی قدیمی را با هلیوم جایگزین می‌کند. این کار می‌تواند تا حدودی فاصله این فناوری قدیمی را با فاجعه هیندنبورگ حفظ و از بروز مجدد آن جلوگیری کند.  

هیندنبورگ یک هواپیمای غول‌پیکر پر از هیدروژن بود که از فرانکفورت به سمت ایالات متحده می‌رفت. این هواپیما قصد داشت در نیوجرسی فرود بیاید، اما هنگام نزدیک شدن به زمین ناگهان آتش گرفت و منفجر شد. ۳۶ نفر از ۹۷ سرنشین آن جان خود را از دست دادند. علت آتش‌سوزی به طور دقیق مشخص نشد، اما الکتریسیته ساکن، نشت هیدروژن و آسیب مکانیکی می‌تواند از موارد احتمالی آن باشد. پس از این حادثه استفاده از هیدروژن در کشتی‌های هوایی به طور قابل توجهی کاهش یافت و شرکت‌ها به گاز هلیوم که بی‌خطر و غیر قابل اشتعال است، روی آوردند.

اگرچه به سختی می‌توان گفت که آیا شرکت‌های تاکسی هوایی و کشتی‌های هوایی پیروز خواهند بود یا خیر، یک چیز مسلم است؛ اینکه جهان باید اتکای بیش از حد خود به شیوه‌های حمل و نقل منتشر کننده کربن را کاهش دهد. سال ۲۰۲۴ رکوردهای ناخواسته متعددی در مورد تغییرات آب‌وهوایی ثبت شد. این سال گرم‌ترین سال ثبت شده بود و چندین فاجعه رخ داد که به تاثیرات آب و هوایی مرتبط بود.

اگر توسعه این فناوری‌ها و زیرساخت‌های آنها به خوبی پیش برود، همچنان چالش‌هایی بر سر راه پذیرش عمومی آنها وجود خواهد داشت که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امنیت

  • یکی از نگرانی‌های اصلی مردم، امنیت این سیستم‌های حمل و نقل جدید است. ممکن است افراد در مورد امنیت چنین هواپیماهایی سؤالاتی داشته باشند و ارائه مجوزها و گواهینامه‌های بین‌المللی می‌تواند به بهبود احساس امنیت کمک کند.
  • هزینه بالا

  • اگرچه با گسترش این فناوری، احتمال کاهش هزینه‌های آن وجود دارد، اما این فناوری در ابتدا گران خواهد بود و بنابراین چنین سرویس‌هایی ممکن است تا مدت‌ها در دسترس عموم مردم قرار نگیرد.
  • مقررات و نظارت

  • با شروع به کار تاکسی‌های پرنده، نیاز به تنظیم قوانین و مقررات هوایی جدید احساس می‌شود. این قوانین باید تضمین کنند که شرایط امنیتی، محیطی مورد نظر قرار می‌گیرد.
  • نگرانی‌های زیست محیطی

  • اگرچه بیشتر تاکسی‌های هوایی الکتریکی هستند، اما همچنان نگرانی‌هایی در مورد تاثیرات زیست‌محیطی آنها وجود دارد. این نگرانی‌ها شامل مصرف انرژی و استفاده از منابع طبیعی برای ساخت و نگهداری از تاکسی‌های هوایی می‌شود. مردم ممکن است نگران باشند که این فناوری به دلیل مصرف بالای انرژی برای محیط زیست خطرناک باشد.
  • نگرانی‌های اجتماعی و شغلی

  • پذیرش تاکسی‌های هوایی ممکن است باعث نگرانی‌ شاغلان بخش حمل و نقل زمینی مانند راننده‌های تاکسی و دیگر کارکنان حمل و نقل شود و این افراد احساس کنند که ممکن است شغل خود را از دست بدهند.
  • آلودگی صوتی

  • آلودگی صوتی از دیگر نگرانی‌های موجود است. از آن جا که تاکسی‌های هوایی معمولا از ملخ یا پروانه برای بلند شدن و نشستن استفاده می‌کنند، ممکن است صدای تولیدشده توسط آنها برای مناطق شهری بیش از حد باشد.  

روش‌های جدید حمل و نقل پایدار می‌تواند به جلوگیری از وقوع فجایع بیشتر کمک کند. با این حال، باید جایگزین‌های ایمن برای فناوری‌های موجود ارائه شود و همچنین زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای این طرح‌های نوآورانه وجود داشته باشد. همچنین پذیرش هر فناوری جدیدی توسط عموم مردم با چالش‌های خاصی همراه خواهد بود، در این صورت نیز حتی اگر سال پیش رو نقطه عطفی برای تاکسی‌های هوایی و کشتی‌های هوایی باشد، راه طولانی برای اپراتورها برای جلب اعتماد عمومی وجود خواهد داشت.

انتهای پیام



منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا