تاثیر ۳ تا ۵ سالگی در شکلگیری شخصیت کودکان
ارتباط فردا: حمیدرضا شیخالاسلام درگردهمایی کارشناسان پیشدبستانی استان خوزستان در شوشتر، با اشاره به نقش مهم آموزش در توسعهیافتگی کشورها، گفت: هر کشوری که در حوزه آموزش عملکرد بهتر و دقیقتری دارد، به همان نسبت به توسعهیافتگی بیشتری میرسد.
وی افزود: اصل اول برای مدیریت در آموزش، وجود اطلاعات و آمار دقیق است. در گام بعد، باید برنامه دقیق و علمی بر مبنای اطلاعات احصا شده طراحی و تدوین کرد. فراموش نکنیم این برنامه زمانی منتج به مطلوب میشود که نظارت نیز به صورت علمی و میدانی مورد تاکید قرار بگیرد.
شیخالاسلام با اشاره به اینکه مثلث تفکر از سه ضلع احساس، حافظه و ادراک تشکیل شده است، یادآور شد: هر اندازه در ارتقاء این مثلث تلاش بیشتری صورت بگیرد، به همان اندازه آسیبهای اجتماعی و بحرانهای اجتماعی در آینده کاهش خواهد یافت.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه آموزش تنها انتقال داده نیست، تأکید کرد: آموزش یک فرایند است که باید سبب تغییر در رفتار یا مدل ذهنی افراد شود.
وی با اشاره به اهمیت توجه به اقتضائات بومی، اظهار کرد: مربیان باید بر مبنای اقتضائات بومی آموزش ببینند و توانمند شوند؛ موضوعی که به ویژه در مناطق دو زبانه از اهمیت بالاتری برخوردار است. در حوزه محتوا نیز توجه به اقتضائات بومی هر منطقه امری ضروری است.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در ادامه با بیان اینکه ذهنیت فلسفی باید از سه عامل جامعیت، تعمق و انعطافپذیری بهرهمند باشد، گفت: ذهنیت فلسفی همه فعالان و بازیگران اصلی زیستبوم کودکی نسبت به سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک باید مشترک باشد. در واقع، همه بازیگران اصلی این عرصه باید درباره فلسفه وجودی این سازمان پاسخی جامع، عمیق و انعطافپذیر داشته باشند.
وی با بیان اینکه سازمان یک پدیده اجتماعی است، اضافه کرد: هدفمندی از مهمترین شاخصهای یک سازمان موفق است و دقیقاً به همین دلیل مدیران عرصه تعلیم و تربیت کودک باید به جای گزارش عملکرد، به صورت هدفمند به سمت گزارش وضعیت حرکت کنند.
شیخالاسلام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت بازی در دوره تربیتی تحصیلی، یادآور شد: در دوره اوان کودکی، باید بازی محور آموزش و تربیت قرار بگیرد. در واقع هر برنامهای در این دوره باید بازیمحور طراحی و اجرا شود.
وی با بیان اینکه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با احتساب حداقل یکی از والدین، بیش از ۱۵ میلیون جامعه مخاطب دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه شخصیت و رفتار انسان تا حد زیادی در گرو تعلیم و تربیت در دوره کودکی است، باید اذعان کرد سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با توجه به رسالتهای ذاتی آن، یک سازمان راهبردی در کشور است.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: متاسفانه اغلب برنامهها و فعالیتها در دوره کودکی، در دوره پیشدبستانی دوم متمرکز شدهاند؛ در حالی که ۳ تا ۵ سالگی نیز در شکلگیری شخصیت نقش بسزایی دارد. بنابراین غفلت از این دوره به هیچ عنوان قابل قبول و قابل توجیه نیست.
شیخالاسلام تاکید کرد: باید برای بازه سنی ۳ تا ۵ سالگی برنامهریزی دقیق و علمی صورت بگیرد؛ به خصوص که این دوره تاثیرات عمیقی در شکلگیری شخصیت فرد دارد.
وی با بیان اینکه چارت استانی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ابلاغ شده است، گفت: در کوتاهترین زمان ممکن رئیس اداره تعلیم و تربیت کودک در استانها مشخص و معرفی خواهد شد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: این مهم گامی اساسی در یکپارچهسازی مدیریت عرصه اوان کودکی است.
انتهای پیام