حواشی روز ششم جشنواره فجر با اکران شلوغ «رکسانا»
ارتباط فردا: چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه، جشنواره چهل و سوم فیلم فجر کار خود را به نام زنده یاد پری صابری که مدت زمان زیادی از درگذشت او سپری نمیشود، آغاز کرد.
* در این روز طبق جدول چهار فیلم به نمایش درآمدند ولی مهمترین فیلمی که خیلیها در انتظارش بودند و پیش از شروع جشنواره تصور میشد در بخش مسابقه باشد، «رکسانا» پرویز شهبازی بود که جمعیت بیشتری را به سینمای رسانه در مرکز همایشهای برج میلاد کشاند.
* یک فیلم کمدی، یک انیمیشن، یک فیلم داستانی بر اساس قصهای واقعی و یک فیلم از تنها کارگردان زن جشنواره دیگر آثاری بودند که طبق جدول پیش از «رکسانا» اکران شدند.
* در چند روز گذشته معدود سانسهایی بودند مثل «زیبا صدایم کن» که استقبال و حضور پرتعداد تماشاگر به چشم میآمد اما برای سانس ویژه فیلم «رکسانا» ازدحام جمعیت بیشتر شد. فیلم به دلیل مشکلی که در نمایش فیلم «ناتور دشت» پیش آمد با ۳۰ دقیقه تاخیر (۲۲:۳۰) اکران شد.
یکی از بازیگران فیلم «رکسانا» شهرام عبدلی بود که اسفند ۱۴۰۱ از دنیا رفت.
* فیلم شهبازی با تمام ویژگیهایی که این فیلمساز در آثارش دارد، دقایقی پس از نیمه شب تماشاگرانش را در حالی راهی خانه کرد که یا آن را تا حدودی یادآور حس خوش «نفس عمیق» میدانستند یا آن را ترکیبی از چند فیلمش.
نکته دیگر فیلم شهبازی در این بود که با توجه به موانعی که بر سر راه اکراهش در ایران به وجود آمد به نظر میرسد برخی ماجراها و اتفاقها در این فیلم با توجه به سرعت زیاد تغییرات در جامعه در دو سه سال گذشته تازگی خود را از دست داده است.
* مائده طهماسبی (بازیگر فیلم)، فرهاد أئیش و رضا بابک از جمله تماشاگران ویژه این فیلم بودند که در غیاب کارگردان به تماشای فیلم نشستند.
* حضور افرادی که مشخص بود ارتباطی با سینمای رسانه و انجمن منتقدان ندارند از دیگر حواشی اکران این فیلم بود که البته فقط به زمان اکران این فیلم محدود نمیشود.
* یکی دیگر از فیلمهایی که در جشنواره با حاشیه به نمایش درآمد «ناتوردشت» به کارگردانی محمدرضا خردمندان بود که با حضور جمعی از بازیگران حرفهای و باسابقه داستانی را برپایه یک ماجرای واقعی از ربودن یک کودکی در نکا ساخته شده است. این فیلم درست در سکانسی که علی مصفا و میرسعید مولویان مشغول نزاع بودند ناگهان قطع شد و حدود پنج دقیقه بعد با رفع مشکل، که گفته شد ارتباطی به خود فیلم نداشت، اکران آن از سر گرفته شد. این موضوع سبب دلگیری سازندگان بخصوص کارگردان شد که به تلخی این اتفاق در نشست پرسش و پاسخ فیلم هم اشاره کرد.
* «کفایت مذاکرات» دیگر فیلم نمایش داده شده در روز ششم جشنواره بود که یک کمدی تازه از ابراهیم عامریان به کارگردانی سهیل موفق است. قصه این فیلم با موضوع رحم اجارهای روایت میشود و نکته جالب توجه در آن تفسیرها و برداشتهای متضاد از کلیت فیلم است تا جایی که در نشست خبری این فیلم بعضیها نسبت به واژهای که رکیک نبود حساسیت نشان دادند و از آن سو نماینده یکی از رسانههای تندرو فیلم را شریف دانست.
* انیمیش «پسر دلفینی ۲» یکی دیگر از فیلمهای جشنواره در سینمای رسانهها بود که در نشست مطبوعاتی آن عنوان شد قرار بوده تیتراژ پایانی را شروین حاجیپور بخواند که این اتفاق فعلاً عملی نشده ولی تلاش میشود برای اکران عمومی نسخه اصلی با صدای این خواننده آماده شود.
* آخرین فیلمی که در این گزارش به آن اشاره میشود «مرد آرام» به کارگردانی بهنوش صادقی بود که او تنها کارگردان زن جشنواره است و در فیلمش داستانی عاشقانه را از یک زوج افغانستانی روایت میکرد. این فیلم به تعبیر عدهای نشان دادن وجهی مثبت از کودک همسری یا ازدواج در سن پایین و دوران مدرسه است.
* در روز گذشته با حذف دو فیلم دیگر از گردونه رقابت در سینماهای مردمی تعداد فیلمهایی که به دور بعدی رای گیری تماشاگران رسیدند به ۱۱ فیلم رسید. در این مسیر دو فیلم «فریاد» و «بازی را بکش» حذف شدند.
* فیلمهای سینمایی، «موسی کلیمالله» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا، «آنتیک» به کارگردانی هادی نائیجی، «تاکسیدرمی» به کارگردانی محمد پایدار، «رها» به کارگردانی حسام فرهمند، «گوزنهای اتوبان» به کارگردانی ابوالفضل صفاری، «ناتوردشت» به کارگردانی سید محمدرضا خردمندان، «کفایت مذاکرات» به کارگردانی سهیل موفق، «زیبا صدایم کن» به کارگردانی رسول صدرعاملی، «بچهی مردم» به کارگردانی محمود کریمی، «سونسوز» به کارگردانی رضا جمالی، «شمال از جنوب غربی» به کارگردانی حمید زرگرنژاد، «صیاد» به کارگردانی جواد افشار و «صددام» به کارگردانی پدرام پورامیری در این روز به سانس فوقالعاده رسیدند.
انتهای پیام