فرهنگی و هنری > فرهنگ عمومی

موانع تولید نسل چهارم عروسک‌های دارا و سارا / تولید انبوه اولویت نیست


محمدرضا کریمی‌صارمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره روند تولید نسل چهارم عروسک‌های دارا و سارا، توضیح داد: در این زمینه جلسات خوبی درحال برگزاری است و معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کار بر روبی بخش نمایشی عروسک‌ها را بر عهده گرفته است و کارگروه‌های مختلف در این زمینه فعال هستند چنانچه عروسک‌های نمایشی دارا و سارا در آیین پایانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان در اوایل مهرماه سال جاری رونمایی شدند.

او با تاکید بر تمرکز بر فعالیت بر عروسک‌های نمایشی دارا و سارا، افزود: در استان‌ها هم یکسری فعالیت‌ها برای معرفی این کاراکتر فعلا به صورت نمایشی شکل گرفته است و امیدواریم در آینده در این زمینه کمی علمی‌تر و محکم‌تر گام برداریم.

به گفته معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان این عروسک‌های نمایشی با مواد اولیه ابری و روکش سیلیکونی و امکان فک‌زدن و حرکت‌دادن لب‌ها ساخته شده‌است.

او ادامه داد: پوشاندن لباس اقوام مختلف ایرانی به تن این عروسک‌ها، اجرای نمایش‌های ویژه کودکان و تولید محتوا برای معرفی این عروسک‌ها به بچه‌ها با قصه‌گویی و هنرنمایی عروسک‌گردانان و صداپیشه‌های حرفه‌ای با زبان فارسی و دیگر زبان‌ها و گویش‌های گوناگون کشور از برنامه‌های آینده کانون برای شخصیت‌پردازی و معرفی این عروسک‌ها است.

موانع تولید نسل چهارم عروسک‌های دارا و سارا / تولید انبوه اولویت نیست
عروسک‌های نمایشی دارا و سارا که در سال جاری رونمایی شدند

کریمی صارمی با بیان اینکه فعلا تولید انبوه عروسک‌های دارا و سارا در دستور کار قرار ندارد، اظهار کرد: درحال حاضر مباحث اقتصادی و طرحی نسل چهارم این عروسک‌ها در میان است تا با طراحی جدید به تولید عروسک برسیم. در این زمینه یکی از تاکیدات ما دقت در طراحی مفاصل عروسک‌ها است تا این مشکل و سایر مشکلات گذشته در نسل جدید عروسک‌ها اصلاح شود. به عنوان مثال یکی از تاکیدات ما کوچک‌تر کردن و کاهش وزن عروسک‌ها است.

او تولید اسباب‌بازی را موضوعی پیچیده‌ دانست و بیان کرد: به ویژه با شرایط و نوسان قیمت ارز و دلار با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستیم، اما سعی می‌کنیم برای تولید مجدد عروسک‌ها گام‌های علمی‌تر و محکم‌تری برداریم و در این زمینه از قدرت تصویر و رسانه ملی هم کمک بگیریم.

بیشتر بخوانید:

احیای عروسک‌های «دارا و سارا» برای کودکان نسل Z

معاون تولید کانون پرورش فکری با تاکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در احیای عروسک‌های دارا و سارا، گفت: در این زمینه تقویت بازارپردازی فرهنگی می‌تواند کمک کننده باشد به نحوی که با استفاده از ظرفیت ساخت سریال، برنامه زنده، برنامه نمایشی، نوشت‌افزار و … بتوانیم این عروسک‌ها را به نسل جدید هم معرفی کنیم.

او در پایان با بیان اینکه فعلا نمیتوان زمان دقیقی برای تولید انبوه عروسک‌های دارا و سارا اعلام کرد، افزود: در حال حاضر دو عروسک به‌صورت دستی و در ابعادی چندین برابر بزرگتر از عروسک‌های بازی سارا و دارا ساخته شده و قرار است در برنامه‌های سالنی، تلویزیونی، نمایش‌های صحنه‌ای و نمایش‌های خیابانی، تماشاخانه سیار کانون و مناسبت‌های مختلف به‌عنوان نمادی از عروسک‌های ایرانی به تولید محتوا و اجرای برنامه برای کودکان و نوجوانان بپردازد.

ارتباط فردا: عدم تخصیص بودجه کافی، مشکلاتی در تامین مواد اولیه مناسب برای تولید عروسک با کیفیت، فقدان دانش فنی مناسب،‌ بازارپردازی نامناسب و بی‌توجهی به سایر تولیدات موثر در زنجیره شناساندن عروسک اعم از نوشت افزار، برنامه تلویزیونی و… از جمله مشکلات و موانعی بودند که در سال‌های گذشته کارشناسان و دست‌اندرکاران تولید این عروسک‌ها از آنها به عنوان مواردی برای عدم موفقیت عروسک‌های دارا و سارا در بازار یاد می‌کردند.

انتهای پیام



منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا